loading...
رسانه ی دیروز(رادیو رسانه ای کهن)
محمد جامه شورانی بازدید : 16 جمعه 10 مرداد 1393 نظرات (1)

حسین جان داغ دوریت تا ابد با ما خواهد ماند ...

در گذشت نابه هنگام مربی جوان و با اخلاق والیبال ایران ، استوره والیبال ایران و جهان مهندس حسین معدنی را به خدمت خانواده محترم ایشان و مردم ایران به خصوص ، جامعه والیبال تسلیت عرض می کنم. و از خداوند بزرگ و مهربان آرزوی آمرزش و مغفرت را برای روح پاک حسین معدنی عزیز دارم .

   

 

روحش شاد و یادش گرامی ...

افتخارات مرحوم جوان مرگ مهندس حسین معدنی

محمد جامه شورانی بازدید : 20 پنجشنبه 09 مرداد 1393 نظرات (0)

مرگ بر اسرائيل و آمریکاجنایت کار

نسل کشی و کشتن کودکان مظلوم غزه را متوقف کنید .

 

 

 

 

 

به امید آزادیت و متلاشی شدن رژیم جنایت کار اسرائيل و آمریکا ای غزه عزیز .

محمد جامه شورانی بازدید : 12 یکشنبه 04 خرداد 1393 نظرات (1)

نگاهی به شبکه رادیویی فرهنگ
اين شبكه مباحث فرهنگي، ادبي، هنري، بويژه مباحث فكري معاصر، در كنار بهره گيري در خور از پخش موسيقي را وجهه همت خود قرار داده است و پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي جامعه را در دستور كار خود دارد.

همچین این شبکه کار پخش زنده جلسات علنی مجلس را انجام می دهد که این امر به جزب شنوندگان شبکه کمک می کند.

ساعت پخش رادیو فرهنگ 24 ساعته بوده و بر روی موج FM106,0 و موج AM558 قابل دریافت است.

درگاه اینترنتی شبکه

محمد جامه شورانی بازدید : 22 یکشنبه 04 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 

 معرفی شبکه رادیویی پیام

  

روابط عمومی شبكه پیام با توجه به مجهز بودن سیستم ثبت و ضبط پیام های مردمی و اعلام مرتب شماره تماس روابط عمومی در بخشهای مختلف رادیو پیام جهت دریافت نظرات مردمی در مورد برنامه های مختلف می باشد . رادیو پیام در امر اطلاع رسانی و ارتباط لحظه به لحظه به صورت 24 ساعتــه با برنامـــه های زنده می كوشد در این زمینه هر چه بهتر و بیشتر مردم جامعه را به نقطه آگاهی كافی و لحظه ای برساند.

عمده فعالیت های این شبکه در بخش :موسیقی ، خبر ،اخبار ترافیک راهها می باشد.

 

امواج شبکه رادیویی پیام روی موج FM104,0 مگاهرتز و موج  AM1188 کیلو هرتز برای شنوندگان رادیویی قابل دریافت است ،همچنین ساعت پخش در این شبکه 24 ساعت می باشد.

در گاه اینترنتی شبکه

 

  

محمد جامه شورانی بازدید : 17 یکشنبه 04 خرداد 1393 نظرات (0)

نماز و جنگ با کافران

در آیه 102 سوره نساه آمده است که  : { و هنگامی که در میان آن ها (کافران) باشی و در میدان جنگ برای آن ها (یاران خود) نماز بر پا کنی باید دسته ای ازآنها با تو (به نماز) بر خیزند و باید سلاح های خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند(و نماز را به پایان رسانیدند)باید به پشت سر شما (به میدان نبرد)بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده اند (و مشغول پیکار بوده اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آن ها وسایل دفاعی و سلاح های خود را با خود(در حال نماز)حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاح ها و متاع های خود غافل شوید ویم مرتبه به شما هجوم کنند و اگر از باران ناراحت هستید و یا بیمار(و مجروع) باشید مانعی ندارد که سلاح های خود را بر زمین یگذارید ولی وسایل دفاعی (مانند زره خود) را با خود بردارید ،خداوند برای کافران عذاب خوار کننده ای فراهم ساخته است.}.

 

 

سوره نساه آیه (102) 

محمد جامه شورانی بازدید : 19 یکشنبه 04 خرداد 1393 نظرات (0)

 

نمازهاى که واجب هستند

نمازهاى واجب ، شش نماز است 

 نمازهاى يوميّه، 2ـ نماز طواف واجب خانه خدا، 3ـ نماز آيات، 4ـ نماز ميّت، 5ـ نماز قضاى پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر به شرحى كه مى آيد واجب است، 6ـ نماز نافله اى كه به واسطه نذر و عهد و قسم واجب شده است.

برگرفته از رساله توضیح مسال آیت الله مکارم شیرازی مسأله 669

 

محمد جامه شورانی بازدید : 14 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

 

نقش نماز در آرامش روانی

آيه شريفه‌ (الا بذكر اللّه تطمئن القلوب) حكايت از آن دارد كه با ياد خدا دل‏ها آرامش مي‏گيرد. دل پايگاه نفس آدمي است و آنگاه كه دل آرام گيرد، نفس انسان نيز اطمينان مي‏يابد. پس براي داشتن دلي آرام و قلبي مطمئن بايد به ذكر باري تعالي پرداخت. ذكر اكبر خدا نيز نماز است و قرآن مي‏فرمايد: {و لذكر اللّه اكبر}

 

نماز خواندن و انجام عبادت، براي نمازگزار آرامش رواني پديد مي‏آورد و دل مؤمن را امنيت مي‏بخشد، آن هايي كه توفيق بيشتري در برگزاري نماز داشته‏اند، به آرامش بيشتري نيز دست يافته‏اند. يعني آن‏ها كه علاوه بر انجام فرايض مبادرت به خواندن نوافل را نیز انجام داده اند، در بررسي‏هاي موردي آرامش بيشتري را پیدا کرده اند، و همين باعث شده تا ديگران را نيز به انجام نوافل توصيه كنند.

آنان حلاوت عبادت خالص در شب و رازگويي با خداوند عالميان را دريافته‏اند، چرا كه شب فرصتي مناسب‏تر براي عبادت بي رياست. قرآن مي‏فرمايد: «انّ ناشئة اللّيل هي اشدّ وطأً و اقوم قيلا» پس فقط صاحبان خلوص و عاشقان عبادت خدا، شيريني راز و نياز با خدا را درمي‌يابند .

 

محمد جامه شورانی بازدید : 15 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

تاریخچه شبکه رادیویی سلامت

شبکه سلامت در بهمن ماه سال 1381 و همزمان با دهه مباركه فجر انقلاب اسلامي با پيگيري مجدانه معاون محترم صدا،راديو سلامت به عنوان هشتمين ايستگاه راديوئي با تکيه بر ذکر ”يا من اسمه دواء و ذکره الشفاء” آغاز به كار كرد . تا سال 1389 توليد و پخش اين شبکه به صورت دوازده ساعت از 6صبح تا 18 هرروز بر روي موج FM  رديف 103.9MHz بود و از سال 1390 پخش هجده ساعت در روز (از 6 صبح تا 24) و روي موج اف ام رديف 102 مگاهرتز شده است.  

یکی از کار های خوب این شبکه رادیویی پخش برنامه های با محوریت سلامت اجتماعی و فردی می باشد که در این برنامه ها پرسش هایی از سوی شنوندگان انجام می شود و کارشناسان و مهمانان برنامه به این سوالات پاسخ می دهند،که این امر باعث می شود مردم و شنوندگان در مورد سلامتی بیشتر آگاه باشند.

درگاه اینترنتی شبکه

محمد جامه شورانی بازدید : 21 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نماز عفو

نماز دو رکعتی است و در هر رکعت حمد و یک مرتبه اِنّا اَنزَلناه و بعد از قراءت رَبّ عَفوَکَ عَفوَکَ پانزده مرتبه و در رکوع ده مرتبه ، تمام می کنی مثل نماز جعفر .

منبع : مفاتیح الجنان ، مولف عباس قمی ص(1091)

محمد جامه شورانی بازدید : 10 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شبکه ای پا به پا مردم ایران (رادیو ایران)

از ماموریت این شبکه بررسی طرح های رادیویی از نشر قالب، محتوا، تولید و پخش برنامه های رادیویی با گرایش های مختلف در چارچوب اصول و خط مشی برنامه ها و سیاست های مصوب سازمان و دستور العمل های شورای سیاست گذاری می باشد. 
ساعات پخش برنامه و نام آنها بصورت پیش بینی در جدولی بنام کنداکتور تنظیم می گردد و برنامه ها طبق ساعات مقرر پخش می گردند مگر آنکه مناسبتی خاص باعث شود که برنامه ویژه تهیه و بصورت جایگزین پخش شود.

فرکانس پخش این شبکه در هر استان متفاوت است و معمولا زمان پخش برنامه های آن در هر استان 24 ساعته می باشد یا از اذان صبح شروع و تا ساعت 24 شب ادامه دارد.

دریافت فرکانس استان ها

درگاه اینترنتی شبکه

محمد جامه شورانی بازدید : 7 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شبکه محبوب جامعه ورزشی(رادیو ورزش)

این شبکه رادیویی محبوبیت خاصی در بین ورزش دوستان و ورزشکاران دارد زیرا اخبار و مسابقات ورزشی در هر زمینه ای را به صورت زنده مورد پوشش قرار می دهد ،همچنین نکات ورزشی مفیدی را در برنامه پخش می کند،(از جمله بررسی ورزش ها و حرکات صحیح ورزشی ،تغذیه در ورزش و ...).یکی از نکات قابل توجه که این شبکه رادیویی انجام داده است فراهم کردن نرم افزار موبایل رادیو ورزش است که در سایت این شبکه قابل دانلود است.


برای مشاهده امواج شبکه رادیو ورزش به سایت این شبکه مراجعه نمایید یا اینجا را کلیک کنید .

درگاه اینترنتی شبکه

محمد جامه شورانی بازدید : 14 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تاریخچه رادیو کتاب

شبكه رادیو کتاب با  4 ساعت پخش و بصورت آزمايشي از تاریخ 24/08/1391 همزمان با هفته کتاب و روز کتاب وکتابخوانی و کتابدار، راه اندازي گرديد. سپس در تاريخ 1/10/ 1391ساعت پخش شبكه كتاب به 9 ساعت برنامه از ساعت17:00 تا 2:00 بامداد بر روي موج اف. ام رديف 89.5  افزايش يافت.

فرکانس : برنامه های این شبکه بر روی موج FM ردیف 5/89 مگاهرتز قابل دسترسی است.

امواج AM  : ندارد        موجFM :  5/89 مگاهرتز

این شبکه رادیویی بیشتر  مواردی همچون کتاب و کتاب خوانی و بررسی سرانه کتاب خوانی در کشور و همچنین بررسی کتاب می پردازد و می تواند برای شنوندگان رادیویی جالب و مفید باشد.

درگاه اینترنتی شبکه رادیو کتاب 

محمد جامه شورانی بازدید : 9 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

رادیو دانش

 

شنوندگان رادیو دانش می توانند توسط گیرنده های FM خود با فرکانس 91/5 در  استان تهران و فرکانس 91/3 در استان البرز این شبکه را دریافت نمایند ، از برنامه های خوب این شبکه رادیویی برنامه های پزشکی و مطالب آموزشی در مورد بیماری ها می باشد که برای شنوندگان قابل دریافت است و ساعت پخش این شبکه به صورت 24 ساعته می باشد .

ضمناً این امکان نیز وجود دارد که از طریق گیرنده های دیجیتال در سراسر کشور این شبکه را دریافت نمایید.

درگاه اینترنتی رادیو دانش

محمد جامه شورانی بازدید : 8 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

رادیو اقتصاد

اين مجموعه راديويي با 5 گروه برنامه ساز : 1- اقتصاد و صنعت 2- اقتصاد، دانش و پيشرفت 3- اقتصاد و اطلاع رساني   4- اقتصاد و كشاورزي 5- اقتصاد،خدمات و تجارت با بهره مندي و استفاده از ظرفيت هاي فعّال در وزارت خانه هاي اقتصادي كشور ،‌دانشگاه ها ،‌حوزه هاي علميه مراكز علمي ،‌پژوهشي ،‌تحقيقاتي كانون ها و نخبگان،‌صنعتي،‌كشاورزي،‌خدماتي ،‌تجاري،‌بازرگاني برنامه سازي، توليد و پخش برنامه دارد، قرار مي دهد. که فرکانس دریافت شبکه روی موج 98 مگاهرتز FM  قابل دریافت است و ساعت پخش آن 24 ساعته است.   درگاه اینترنتی شبکه

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 10 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

فرهنگ و هنر در رادیو تهران


نمايش راديويي "نفوس مرده" به كارگرداني اكبر زنجانپور از امروز 27 اردیبهشت به مدت يك هفته از راديو تهران
ساعت 24 از موج اف.ام رديف 94 مگاهرتز بر روي آنتن مي رود.

 مير طاهر مظلومي، بهرام ابراهيمي، محمد يگانه، مونا صفي، شهين نجف زاده، مرواريد كريم پور و محسن بهرامي از بازيگران هستند،که تهیه کنندگی آن را خانم شهلا نیساری بر عهده دارد .

 

شما عزیزان برای دریافت سیگنال های شبکه رادیو تهران می توانید از  روی موج FM ردیف 94 و یا موج AM ردیف 1332 استفاده نمایید.

 

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 21 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خودکفایی بالا در گذر از آنالوگ به دیجیتال

مدیرکل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام گفت: درجه‌ی‌ خودکفایی بسیار بالا و غرورآفرین در حوزه‌ی گذر از آنالوگ به دیجیتال، از دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر بخش فنی سازمان بوده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، حسین عابدیان با اشاره به محور فرآیند گذار از سامانه‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال اظهار کرد:فرآیند گذار از سامانه‌‌‌ی پخش آنالوگ به دیجیتال با سرعت خوبی آغاز شده و از شروع پروژه در تاریخ هشتم آبان ۸۸ تاکنون به مرز هشتاد و سه درصد رسیده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: البته ما برنامه‌ریزی کرده بودیم و این آمادگی را هم داشتیم که در صورت تامین به موقع تجهیزات، پوشش جمعیتی تلویزیون دیجیتال را تا پایان نیمه‌اول سال ۹۲، با راه‌اندازی حدود هزار ایستگاه تلویزیونی، به مرز نود درصد برسانیم، ولی مشکل عمده در این خصوص تامین نشدن به موقع منابع مالی و درنتیجه تجهیزاتی بوده است.

 

برای مشاهده کامل ادامه مطلب کلیک کنید

محمد جامه شورانی بازدید : 9 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

رادیو معارف

از برنامه های خوب و مفید این شبکه رادیویی می توان به برنامه خانه مهر    

اشاره نمود که مسائل مهم زندگی مانند (نقش توکل و توسل در خانواده ، آموزش مفاهیم دینی و ...) را برای شنوندگان در نظر گرفته است ،و هر بار با مطالب و موضوعات خوب و جالب توجه شنوندگان زیادی را به خود جلب می کند.


 

پایگاه اینترنتی رادیو معارف  

 

 

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 17 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گفته حمیدرضا هدایتی در مورد رادیو

حمیدرضا هدایتی معتقد است: رادیو ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد و بازیگر رادیو می‌تواند نقش‌های متنوع و متعددی را با بازی در نمایش‌های رادیویی تجربه کند.

 

جهت مشاهده کامل گفت گو کلیک کنید

محمد جامه شورانی بازدید : 5 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گسترش همه شبکه های رادیو

گسترش همه شبکه های رادیو را باید در نظر داشت متاسفانه در شهر های کوچک و مناطق محروم دریافت بعضی از شبکه ها به خوبی صورت نمی گیرد  ،مثلا کسی که در روستایی زندگی میکند که از شهر دور است اگر پوشش همه شبکه های رادیو را داشته باشد و سیگنال ها به خوبی قابل دریافت باشند، می تواند به اخبار روز دنیا دسترسی داشته باشد از جمله اخبار هواشناسی،یا اینکه آموزش هایی که از شبکه های رادیو پخش می شود مانند آموزش مسال دینی ،سیاسی ،مذهبی و ... را دنبال کند و از این آموزش ها نهایت استفاده را ببرد. این امر باعث می شود که محبوبیت این رسانه کهن را بیشتر نماید.

محمد جامه شورانی بازدید : 11 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

رسانه برتر

امروزه رسانه ها در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردارند  ، از این نظر که مردم به سادگی می توان از اخبار روز دنیا با خبر شوند ،همچنین اطلاعات مفید و خوبی در مورد زندگی  و آموزش هایی در هر زمینه ای را به مردم می دهند . در بین رسانه هایی مانند رادیو ، تلویزیون و اینترنت ، رادیو طرفداران به خصوص و ویژه خود را دارد به این دلیل که رادیو به سادگی و با کمترین هزینه نسبت به رسانه های دیگر قابل نصب است و در اختیار مردم قرار دارد ، برای مسال در اتوبوس های شهری ، تاکسی ها چه برون شهری و درون شهری و بیشتر مغازه ها مردم اخبار و اطلاعات خود را از رادیو پیگیری میکنند،مانند اخبار علمی – فرهنگی – هواشناسی – اجتماعی و... از این رو می توان رادیو را رسانه برتر نامید .


محمد جامه شورانی بازدید : 14 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


تعداد شبکه های رادیو کشور 25 شبکه رادیویی می باشد ، که در زیر اسلامی برخی از این کانل های رادیویی را درج کرده ایم .

برای مشاهده لیست کامل این شبکه ها و همچنین مشاهده جدول پخش برنامه ها بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

لیست شبکه های رادیویی و جدول پخش

 

رادیو اقتصاد  ، رادیو تهران ، رادیو جوان

رادیو سلامت ، رادیو گلچین ، رادیو قرآن

رادیو تلاوت ،ندای اسلام ، رادیو معارف

رادیو نمایش ، رادیو مجازی نمایش

رادیو پیام ، رادیو آوا ، شبکه گفتگو

شبکه دانش ، رادیو فصلی ، رادیو کتاب

رادیو نوا



 



محمد جامه شورانی بازدید : 14 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

رادیو اینترنتی 

راديو اينترنتي، همانند راديو معمولي مي باشد با اين تفاوت كه از طريق اينترنت قابلیت دسترسی دارد. با توجه به پيشرفت جوامع در استفاده از اينترنت ، راديو اينترنتي راه حل بسيار مناسبي براي انتشار قوي تر اطلاعات به صورت سمعي مي باشد. راديو و تلويزيون اينترنتي بخشي از امكانات شبكه جهاني است كه روزانه تعداد بسياري از مشتركين در سراسر دنيا از آن استفاده مي كنند و مي تواند جايگزين مناسبي براي سيستم عادي آن باشد. هم اكنون تمامي شبكه هاي راديويي كشور از شبكه جهاني اينترنت قابل دريافت هستند ضمنا وب سايت شبكه هاي راديويي قابليت آرشيو برنامه هاي هرشبكه و در اختيار قرار دادن آنها به مخاطبان خود را دارند.

 

محمد جامه شورانی بازدید : 21 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

صدایی مهربان و دلنشین

امروزه‌ راديو مانند يكي‌ از اعضاء خانواده‌ها مي‌باشد. همچون‌ مصاحبي‌ مهربان‌ آنچه‌ را كه‌ شما مي‌خواهيد در اختيارتان‌ قرار مي‌دهد و اگرنيازي‌ به‌ آن‌ نداشته‌ باشيد به‌ سادگي‌ با فشار دگمه‌اي‌ مي‌توانيد آن‌ را كنار بگذاريد. هنگام‌ كاركردن‌ نيازي‌ نيست‌ تمام‌ توجه‌ شما به‌ آن ‌باشد، كافي‌ است‌ گوش‌هايتان‌ را كمي‌ تيز كنيد، تاآنچه‌ را كه‌ دوست‌ داريد بشنويد و لذت‌ ببريد.

 


محمد جامه شورانی بازدید : 29 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

اولین سخنران مذهبی رادیو :

حسین علی راشد که متولد سال 1276 در تربت حیدریه بود، پدر راشد روحاني بود و از این رو راشد تا 16 سالگي در موطن خود مقدمات زبان و ادب فارسي و عربي، صرف و نحو، منطق و معاني را فرا گرفت و سپس وارد حوزه علميه مشهد شد. كتاب «دو فيلسوف شرق و غرب» از آثار تأليفي استاد راشد مي باشد. در سال 1320 به دعوت وزير فرهنگ وقت - محمد تدين – براي ايراد يك سلسله سخنراني مذهبي به «راديو تهران» دعوت شد و حدود سي سال هر هفته يك سخنراني او در راديو پخش مي شد.
سخنراني هاي استاد راشد در كشورهاي همسايه ايران نيز كه امواج راديو ايران را دريافت
مي كردند طرفداران زيادي داشت .

محمد جامه شورانی بازدید : 11 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

اولين مدير كل انتشارات و تبليغات(اولين مدير راديویی):

عیسی صدیق اعلم

در مدرسه دارالفنون  تحصيل خود را شروع کرد، وي را پايه گذار مجله اصول تعليمات مي دانند. او از جانب احمدشاه لقب صديق اعلم را دريافت كرد و در سال 1310 به طراحي، تكميل و اجراي مقدمات تأسيس دانشگاه تهران پرداخت پس از آنكه در بهار 1319 فردي به نام مقدم نتوانست به خوبي اداره كل انتشارات و تبليغات را تشكيل دهد صديق اعلم در عهده دار تشكيل اين اداره كل شد و امور مختلف راديو را كه از بدو افتتاح راديو در وزارتخانه و نهادهاي مختلف پراكنده بود در اداره كل انتشارات و تبليغات متمركز كرد.

وي تا شهريور 1320 در مقام مديركل تبليغات و انتشارات يا به عبارتي مدير راديو بود و پس از آن به تناوب چندين بار وزير فرهنگ شد. در سال 1350 از خدمات دولتي بازنشسته شد اما كرسي تدريس تاريخ فرهنگ اروپا را در دانشگاه تهران در اختيار داشت و استاد ممتاز اين دانشگاه بود.

محمد جامه شورانی بازدید : 30 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

اهداف‌ و تشكيلات‌ راديو:
اداره‌ راديو در بدو تاسيس‌ به‌ اداره‌ كل‌ انتشارات ‌و تبليغات‌ به‌ مديريت‌ دكتر (عيسي‌ صديق‌ اعلم‌)، استاد دانشگاه‌ واگذار شد.

اهداف‌ و وظايف‌ اين‌ اداره‌ عبارت‌ بودند از:
تعيين‌ سياست‌ و خط مشي‌ راديو
توسعه‌ فرهنگ‌ عمومي‌ و آشنا كردن‌ مردم‌ به‌ اصول‌ زندگي‌ نوين‌
توجه‌ به‌ وحدت‌ ملي‌، مباني‌ مليت‌ و حفظ استقلال‌
شرح‌ تحولات‌ كشور
رعايت‌ كامل‌ سياست‌ دولت‌ در انتشار اخبار
تاسيس‌ مدرسه‌ براي‌ تربيت‌ خطيب‌، قصه‌گو، شاهنامه‌ خوان‌ نصب‌ راديو و بلندگوي‌ عمومي‌ در مركز شهر
تاسيس‌ مدرسه‌ هنرپيشگي‌ و ... .

 

محمد جامه شورانی بازدید : 7 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

ورود رادیو و تاسیس آن در ایران :

طبق مقرارت ايران ورود دستگاه هاي مخابراتي و استفاده از آنها تنها در حيطه مسوليت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود. مقدمات تأسيس راديو تهران فراهم شد. بعد ازصدور فرمان تأسيس راديو، قرارشد از دو فرستنده موج كوتاه 20كيلوواتي و متوسط 2كيلوواتي وزارت پست و تلگراف و تلفن، كه براي ارسال تلگراف بيسيم توسط كارخانه آلماني تلفونكنtelefunken  دربيسيم قصر، نصب شده بود استفاده شود .

براي آمادگي پخش برنامه پس ازافتتاح راديو جمعي ازاستادان و نويسندگان عالي قدر ازجمله استاد سعيد نفيسي و دكترذبيح الله صفا و عده اي از بانوان روشنفكر يك سلسله گفتارهاي ادبي، تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي و خانه داري را قبلاً تهيه كرده بودند به طوريكه احتياجات راديو را براي مدت سه ماه تأمين مي كرد. كارهاي فني راديو با وزرات پست و تلگراف و تلفن( آقاي ابراهيم علم، شوكت الملك وزيرپست و تلگراف و تلفن بودند) بود و امورمربوط به دستگاههاي فرستنده و استوديو زيرنظرآقاي دكتر داريوش، رئيس كل بيسيم اداره مي شد.
موسيقي زيرنظر سرگرد غلام حسين مين باشيان رئيس مدرسه عالي موسيقي بود و بودجه راديو كه فقط هشتاد هزارتومان بود توسط سازمان پرورش افكارتأمين مي شد.

غلام حسین مین باشیان

بعد ازفراهم شدن مقدمات، بالاخره راديو درساعت ده با مداد روز4ارديبهشت 1319 افتتاح شد.

محمد جامه شورانی بازدید : 4 دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

 

پیشنهاد های کوچک 

برنامه های رادیویی

 

از آنجا که رادیو از دیر باز در بین جامعه ما رواج دارد و همواره مردم رادیو را به عنوان یک رسانه ناب و خلاقانه قبول دارند .همچنین تلاش های مسولین محترم صدا و سیما در راه اندازی شبکه های دیجیتال در بیشترین نقاط کشور باعث شده است که امواج رادیویی از طریق گیرنده های دیجیتال امکان پذیر باشد ، این امر باعث ترویج بیشتر رادیو در بین جامعه ما شده است .حال مسولین محترم شبکه های رادیویی باید تلاش خود را در زمینه برنامه ریزی  در پخش شبکه های رادیو را بیشتر کنند و سعی کنند که برنامه های متنوع را برای شنوندگان در نظر داشته باشند .

 

 

 

شبکه های رادیویی گفتگوها و مهمترین رویدادهای جهان اسلام ، پوشش بیشتر اخبار دولت و مجلس و پخش مستقیم اخبار مجلس را برای شنوندگان در نظر داشته باشند به خصوص در مواقعی که لایه هایی در مجلس برای به تصویب رسید به رای گیری گذاشته می شود .

 

مناسبت های هفتگی را بیشتر پوشش دهنده و خبرهای مهم هفتگی را برای شنوندگان پخش کنند. مانند : هفته دفاع مقدس ، هفته امر به معروف و نهی از منکر ، هفته بسیج و ... .

 

با توجه به مشکل بیکاری برای جوانان در کشور  شبکه های رادیویی به بررسی مشکلاتی که برای جوانان  در جامعه وجود دارد و دعوت از کارشناسان خبره به تحلیل نیاز های جوانان و پیشنهاد راه حل های مناسب برای رفع مسايل جامعه جوان  ارايه دهند و از کارآفرینان و کسانی که در اشتغال موفق هستند را به برنامه ها دعوت کنند و به بحث و گفتوگو در حوضله اشتغال بپردازند این امر باعث می شود که افکار جوانان باز شود و همچنین مخاطبان رادیو را بیشتر می کند.

 

 

محمد جامه شورانی بازدید : 15 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

نخستين‌ دستگاه‌ پخش‌ راديو:

 تاريخ‌ شروع‌ بهره‌ برداري‌ عمومي‌ از راديو درسال‌ 1920 مي‌باشد.اولين‌ دستگاه‌هاي‌ پخش‌ منظم‌ راديويي‌ در سال‌1920 در انگلستان‌ به‌ كار افتاد و در سال‌ 1926اولين‌ كنفرانس‌ بين‌ المللي‌ راديويي‌ با شركت‌ 27كشور جهان‌، در برلين‌ برپا شد و آيين‌ نامه‌ مقررات ‌ارتباطات‌ راديويي‌ به‌ تصويب‌ رسيد. رشد فزاينده‌ راديو و مخاطبانش‌، آن‌ را تبديل‌ به ‌رسانه‌اي‌ جمعي‌ و فراگير نمود. ارزاني‌ بهاي ‌راديوهاي‌ ترانزيستوري‌ نيز به‌ پيشرفت‌ اين‌ رسانه‌ در كشورهاي‌ توسعه‌ نيافته‌ كمك‌ كرد .

 

محمد جامه شورانی بازدید : 9 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

تاریخچه رادیو در ایران :

تاسيس راديو در ايران با تلگراف بيسيم ارتباط دارد بنابراين براي درك بهتر از چگونگي تاسيس راديو نظري مي اندازيم به بنيانگزاري تلگراف بيسيم در ايران در اواخر سال 1303 در دويست هزار متر مربع زمينهاي (قصر قاجار) مقدمات راه اندازي تلگراف بيسيم توسط وزارت جنگ فراهم شد و نخستين دكل موج بلند به ارتفاع 120 متر نصب گرديد و در بيست و چهارم ارديبهشت 1304 دستگاه 20 كيلو واتي موج بلند نصب شد و در ششم ارديبهشت 1305كار بيسيم با پخش تلگرافي براي دعوت عمومي براي همكاري به كشورهاي مختلف جهان افتتاح گرديد.
در سال 1307 نصب دو دستگاه موج كوتاه آغاز و در سال 1309 از آنها بهره برداري و مركز گيرنده به نجف آباد تهران و مركز مخابرات به ميدان توپخانه منتقل شد.


محمد جامه شورانی بازدید : 11 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

توسعه رادیو :

مردم‌ از اختراع‌ ماركوني(مخترع رادیو)‌ چنان‌ به‌ شور و هيجان‌آمده‌ بودند، كه‌ خواستار پخش‌ صداي‌ انسان‌ از راديو شدند، اما چون‌ لامپ‌هاي‌ راديو ضعيف ‌بود سازندگان‌ راديو بايد فكر بهتري‌ مي‌كردند. به ‌همين‌ منظور در سال‌ 1906 يك‌ فيزيك‌دان ‌آمريكايي‌ به‌ نام‌ (دو فورست‌)لامپ‌ سه‌ الكتروني‌ را اختراع‌ كرد كه‌ براي‌ راديو الكتريسيته‌ خيلي‌ قابل‌ استفاه‌ بود. بعد از آن‌ (روبرت‌ فون‌ ليئن‌) موفق‌ به‌ ساخت‌ لامپ‌هاي‌ قوي‌ شد، اين‌ لامپ‌ها تحول‌ بزرگي‌ در زمينه‌ دستگاه‌هاي‌ الكترونيكي‌ به ‌وجود آوردند
در سال‌ 1910 براي‌ اولين ‌بار صداي‌ موسيقي‌ و آواز اپراي (متروپولتين‌ نيويورك‌) در سراسر آمريكاي‌ شمالي‌ شنيده‌ شد.

در سال ‌1913 جمعي‌ از دانشمندان‌ سعي‌ كردند كه‌ صداي‌ موزيك‌ درتمام‌ نقاط جهان‌ كاملا شنيده‌ شود، ولي‌ جنگ‌ جهاني‌ اول‌ زحمات‌ آن‌ها رابي ‌نتيجه‌ گذاشت‌. احتياجات‌ نظامي‌ در دوران‌ جنگ‌، استفاده‌ از بي‌سيم‌ را گسترش‌ داد و در تاريخ‌ 11 نوامبر سال 1918 تلگراف‌ بي‌سيم‌ نويد پايان‌ جنگ‌ را به‌ همه‌ جهانيان‌ اعلام‌ نمود .

 

محمد جامه شورانی بازدید : 31 یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

تارخچه رادیو در جهان و اولین کسی که رادیو را اختراع کردند :

در سال‌ 1860 ميلادي‌ (جيمز كلارك‌ ماكس‌دل‌) فيزيك‌دان‌ و رياضي‌دان‌ اسكاتلندي‌، تئوري‌ امواج‌ الكترومغناطيسي‌ را براي‌ اولين ‌بار عرضه‌ كرد.


(ماکس دل

تا اینکه در سال‌ 1887 (هنريشن‌ هرتز)، مهندس‌ وفيزيك‌دان‌ آلماني‌ نظريه‌ ماكس‌ دل‌ را ادامه داد و آن را تاييد نمود. وي‌ براي‌ اولين‌بار موفق‌ شد، امواج‌ راديويي‌را در آزمايشگاه‌ توليد كند. نام‌ (هرتز) به‌ صورت‌واژه‌اي‌ بين‌المللي‌ براي‌ بيان‌ فركانس‌هاي‌راديويي‌ به‌ كار مي‌رود.

پس‌ از  هرتز ،(برانلي‌) فرانسوي‌ درسال‌ 1890 آزمايش‌هايي‌ در اين ‌زمينه‌ انجام‌ داد و بالاخره‌ دانشمندي‌ روسي‌ به‌ نام ‌(الكساندر پوپوف)موجي‌ را با دستگاهي‌ كه‌ شبيه ‌دستگاه‌ هرتز و برانلي‌ بود اختراع‌ و آنتن‌ را به ‌وجود آورد و به‌ اين‌ صورت‌ يك‌ دستگاه‌ تلگراف‌ مورس‌ را ايجاد نمود. در مارس‌ 1896 پوپوف ‌اولين‌ پيغام‌ تلگرافي‌ را به‌ مسافت‌ 250 متري‌ فرستاد.

و اولين‌ كسي‌ كه‌ متوجه‌ شد، مي‌توان‌ از بي‌سيم‌ به ‌عنوان‌ يك‌ وسيله‌ ارتباطي‌ استفاده‌ نمود، (ماركوني‌)ايتاليايي‌ بود كه‌ بعدها به‌ نام‌ مخترع ‌راديو معروف‌ گرديد. بالاخره‌ در سال‌ 1901 مارمونی درتكميل‌ اختراع‌ خود توانست، علائم‌ بي‌سيم ‌را از يك‌ طرف‌ اقيانوس‌ اطلس‌ يعني‌ از شهر (پل‌دو) در انگلستان‌ به‌ آن‌ طرف‌ اقيانوس‌ اطلس‌، شهر(سن‌ ژان‌) آمريكا بفرستد.

(مارکونی)

 

 

درباره ما
Profile Pic
رادیو رسانه دیروز ،امروز، فردا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 25
  • بازدید کلی : 1,202
  • کدهای اختصاصی
    ---------------------------------


    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب
    گالری تصاویر